babsan22

Alla inlägg under december 2011

Av Barbro Åberg - 19 december 2011 20:40

Nu har jag snart strandat i bakning och godisgörandet. Har bara nougatkakor kvar. (Allt är Annikas fel!! Hon har alldeles för mycke gottis på sin sida!)

Idag hade jag råttor i godisskåpet. Grannarna var på besök och Johanna är en riktig sockerråtta. Fick med beröm godkänt, till och med på de fyllda dadlarna och hon gillar inte ens dadlar. Mandelmassan och nougatkrämen dödar smaken en del.

  Idag blev det lite stressigt igen.

Tvättstuga 14-18

Middag tio i 5

Emmas julavslutning började 17.30

Men vi hann!! Dom hade fackeltåg och sång på skolgården. Sen avslutades det hela med fyrverkerier.


Minttryffel

 

Rocky Road och Snickers

  

Puffat ris, Kokostoppar/bollar, Knäck/Kola, Fyllda dadlar och Chokladcrisp 

Av Barbro Åberg - 18 december 2011 13:05

Vart tog den här helgen vägen??

Igår gjorde jag lite mera godis som jag idag har doppat i choklad. Nu står dom svalt för att chokladen ska stelna. Den resterande smälta chokladen tänkte jag göra rischoklad av så får det vara bra sen. Har köpt så fina formar till dom så jag måste ju använda dom oxå!!

Lovar att ta en bild på allt godis jag gjort innan det tar slut!!   

  Nu ska jag jobba i 5 dagar till och sen ska jag ha lite julledigt. Ska bli riktigt skönt!

Barnen ha bakat klart pepparkakorna och sitter just och gör marsipanfigurer. Får vi se vad det blir. Förhoppningsvis nån tomte!

  Måste göra klart tvättpåsen till imorgon oxå så det går snabbt att ta sej dit när jag kommer hem.

Nu ska jag ta och äta nåt känner jag. Börjar bli lite yr. 

Av Barbro Åberg - 17 december 2011 10:42

..så vi får väl se om det ligger kvar till jul!! Troligen inte för det verkar vara snöblandat regn som kommer ner. Trist för barnen!! Andreas blev jätteglad och slängde sej på telefonen för att ringa Saron så hon oxå kom ut. Sen slängde han på sej kläderna och for ut. Får se hur blöt och fin han är när han kommer in sen!! Gissar att jag får vrida ur honom ordentligt innan han får komma in!  :)

  Just nu är det melodikrysset som går och sen ska jag som vanligt ringa mamsen och kolla om vi har samma svar. Sen blir det lite godis, igen! Måste ju prova Annikas kokosbollar/toppar och nougatkakor. Sen har jag lovat Mats att göra fyllda dadlar. Allt för sin älskling!!    

Av Barbro Åberg - 16 december 2011 18:50

1 vecka kvar till jul. Skulle vilja gå i skolan igen så man kunde få ledigt i flera veckor. Har tagit dagarna mellan jul och nyår ledigt, ska bli riktigt skönt att få vila lite.

  Undrar hur mycke det kommer bli nästa vecka eftersom det är så himla lugnt nu. Fredagen kommer väl vara katastrof.

  Hade tänkt lägga ut lite schyssta recept på sillinläggningar nu till jul men konstaterade att då kommer ni att få äta sill ända till midsommar för dom är utformade för restaurangbehov.

Ni har fått lite andra resept istället! Kommer väl kanske lite mer så småningom

Av Barbro Åberg - 15 december 2011 18:38

                     Snickers

2 dl sirap                 1 dl socker                 1 burk jordnötssmör(gärna med crunch)

1 dl jordnötter           1 l cornflakes              1 dl cocos

300 g choklad (helst mörk)


Smält ihop sirap, socker och jordnötssmör i stor kastrull. Blanda ner cornflakes, cocos och nötter.

Häll ner i bakplåtspapperklädd form ca 20x30 cm och platta ut till ca 2 cm tjock.

Smält chokladen över vattenbad och bred ut den över hela kakan och ställ kallt att stelna. Skär sedan i stavar/bitar med vass kniv.


                      Cornflakes crisp

100 g ljus choklad       1 block nougat 250 g      1 burk nutella 350 g

1 l cornflakes               300 g mörk choklad 70%


Hacka den ljusa chokladen och smält med tärnad nougat och nutella i vattenbad. Ta av från värmen.

Vänd försiktigt ner cornflakes.

Häll ut i form ca 25x 15 cm med bakplåtspapper. Packa ihop utan lufthål. Låt stelna i kyl och skär i 2x4 cm bars.

Hacka mörk choklad och smält i vattenbad. Låt svalna till 30 grader.

Doppa bitarna, ta hjälp av gaffel. Låt rinna av på galler med papper under.


                         Minttryffel

1½ dl vispgrädde           50 g smör               300 g mörk choklad

150 g after eight


Värm grädden i en kastrull och lägg ner smöret och låt det smälta. Ta kastrullen från värmen.

Bryt chokladen i bitar och lägg ner den och after eight. Rör tills allt är smält.

Lägg ett bakplåtspapper i en form 15x20 cm.

Häll tryffelsmeten i formen. Låt stelna i kylskåp. Skär den i bitar.


                        Saffranspäron

4-6 fasta päron

Lag: 1 l vatten              750 g socker

      ½ pressad citron      1 g saffran


Skala päronen och lägg i vatten med citron så de håller färgen.

Koka ihop ingredienserna till lagen, lägg ner päronen och låt koka 15-20 minuter beroende på mognad.

Lägg päronen i steril burk och häll över het lag. Förslut genast.





Av Barbro Åberg - 15 december 2011 16:29

Det blev snickers igår. Tog med lite till jobbet så Lollo blev glad. God blev den dessutom!!

Sen var jag på poweryoga. Lite sent på kvällen, det var 20.35-21.35, men jag sov som en gris i natt. Riktigt skönt avslappnad när jag kom hem. Bara duscha och hoppa ner i slafen.

  Idag har det varit lite halvlugn dag. Verkar som att alla väntar till sista dan innan julafton innan dom handlar.

  Idag ska jag göra fyllda dadlar så kan jag rulla både dom och chokladcrispen i choklad samtidigt. Sen tänker jag inte göra nåt mer godis. Ska bara packa godis i påsar till mina nära/kära-påsar. Undrar om jag har kvar några cellofanpåsar eller om jag ska köpa några från jobbet. Tror dom var riktigt fina i år med tomtar på.

  Till middag blir det i dag risgrynsgröt med smörgås. Otroligt avancerat och genomtänkt. Orkar inte, har mossa i huvet!!

Av Barbro Åberg - 14 december 2011 18:41

Tror jag ska ta och göra lite snickers. Kan ju inte skjuta upp det i evighet!! Skulle behöva doppa chokladcrispen i choklad så det blir chokladcrisp oxå. Samt fixa de fyllda dadlarna. Det kan jag göra imorgon.

Idag blev det avancerad matlagning med köpt grillad kyckling så kokade jag bara ris och gjorde hollandaisesås. Till efterrätt blev det ris a´la Malta med clementiner. Gott!!

  Nu ska jag börja med snickersen för jag ska på kvällsyoga sen.

Taadaa!!












































Av Barbro Åberg - 13 december 2011 20:56

Det har tyvärr inte blivit någon lucia för mej. Barnen är så gamla nu att man inte är välkommen i skolan längre. Vet inte riktigt vad som hänt i år för det har varit väldigt lugnt även på lussekattsköpandet. Hade hur många som helst kvar när jag gick vid halv 5.

  Fick ett tips på snabb fiskgratäng. En liten genväg om man har bråttom men ändå vill äta ganska okej mat.

Lotta (som jag fick tipset av) använde spätta men jag tog pengaisusfilé. Lägg i botten på en ugnsform, salta och peppra fisken. Häll över fryst potatisgratäng och följ anvisningen på påsen. Enkelt och gott!!

  Efter maten åkte jag och Emma till Maxi. Handlade julskinka och det sista till godisarna. Måste ju prova Annikas kokosbollar/toppar och nougatkakorna, hehe. Kommer se ut som en julgris efter den här julen!!  

                    

Om mej


Gjorde en gastric bypass operation den 11/1-11 och har berättat lite om vägen till ett lite smalare liv.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2011 >>>

Bloggar jag följer

ankanplankan.wordpress.com

hea71.bloggplatsen.se

bypassoperation.blogg.se

imsavimsas.blogspot.com

mygastricbypassoperation.blogg.se

alladessaliv.blogg.se

lenalindberg.bloggplatsen.se

eela.bloggplatsen.se

besöksräknare

Min gästbok

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

RSS

Besöksstatistik

viktgradering


Ovido - Quiz & Flashcards