babsan22

Alla inlägg under oktober 2011

Av Barbro Åberg - 31 oktober 2011 16:14

Idag efter jobbet så skulle jag och Emma på banken för att fixa ett visa-kort med tillhörande id-kort som vi fått erbjudande om.

  Har med allt utom Emmas pass och dessutom funkar inte kortet som vi har på henne utan vi får gå och ta ett nytt.

  Hon var iallafall så snäll så hon fixade klart allt med konto och kort utan passet. Så skulle vi bara gå ner till fotoaffären för att fixa ett nytt kort till id-kortet men just då hade hon problem med att skriva ut bilder så det var bara att traska hem. Vi får fixa det imorgon.

  Får inte ens tvätta på den tiden som jag brukar heller för det är nån tomte som snott MIN tid, den som jag alltid har!! Hur vågar dom!! Tog tiden efter 18-22. Gillar inte att tvätta på kvällstid för när man börjar softa ner och mysa ihop i soffan så är det dags att gå till tvättstugan igen.

  Emma har stuckit iväg till Issa och tjejerna skulle klä ut sej och gå runt och knacka dörr och sen skulle dom (4 st) sova i husvagnen på Issas tomt och Andreas är uppe hos farmor så vi är barnfria, synd om oss!!

  Slängde in en potatisgratäng i ugnen lagom till oss 2 och matlåda och så hitta jag nån köttbit i frysen. Vet faktiskt inte vad det var, ska kanske kolla det!! Får vi se vad det blir för kulinariskt!!


Av Barbro Åberg - 30 oktober 2011 19:53

Jisses va skönt det va att lägga sej i badet. Blev riktigt varm och go ända in i själen.

Efter det så bakade jag after-eightmuffins. Åh så goda och ack så onyttiga!!

Käkade en var sin till Så mycke bättre och sen kollade vi en film.

  Förberedde middagen med att slänga in en kyckling i ugnen till kycklinggratängen jag fick recept av Ankan och sen rörde ihop såsen till det. När kycklingen var klar drog jag och tränade poweryoga.

  En lite läskig grej hände där när vi låg och slappnade av i slutet av passet. Man ligger och djupandas och försöker drömma sej bort och bara slappna av och då känns det som att nån lägger sina händer på min mage strax under naveln som i en fjäder med fingrarna upp åt sidorna om naveln. Jag rycker till lite men tittar inte upp utan tänkte att det kanske va Marie (tränaren) som av nån konstig anledning ville kolla att jag andades ordentligt eftersom vi har fokuserat extra under passet på just andningen.

Precis efter jag tänkt tanken så hör jag dock henne börja prata i andra änden av lokalen så jag kollar men det är ingen där men händerna ligger kvar. Scary!!! Då la jag mina händer på magen och då var dom borta.

  Sen när jag kom hem så stog middan på bordet, så skönt. Och så gott! Fy f-n så gott det va. En stor eloge till Ankan för det gudomligt delika recept på kycklinggratäng.

Av Barbro Åberg - 30 oktober 2011 10:12

Trots att vi inte har några barn hemma så vaknade jag som vanligt vid 8. Skitjobbigt för nu är jag jättetrött.

  Men nu fryser jag så förbaskat så jag ska hoppa in i ett skönt kokhett bad alldeles strax.

BotkyrkaByggen har inte satt på nån värme för elementen är iskalla trots att dom står på för fullt.

Skitbolag!! Om man får säja så?!

  Igår var vi ute och åt med ett annat par inne i stan. En grekisk restaurang som heter Faros. Helt okej mat men väldigt stimmig och högljudd miljö. Man hörde knappt vad dom sa på andra sidan bordet och så var det grymt trångt!

Efter det så drog vi iväg till Vampire Lounge. Bakfickan till Östgöta Källare. Grottliknande miljö med spindelväv och monster. Väldigt mycke Halloween. Och deras drinkar är helt underbara, allt gjort på färska bär och frukter som mixas. Livsfarliga shakes!

  Sen gick vi till götgatsbacken till en pub som hette Tiffanys där vi blev i några timmar. Sen åkte vi tåget hem och var hemma vid halv 1 ungefär. Lagom länge.

  Nu ska jag lägga mej i badet!

Av Barbro Åberg - 29 oktober 2011 09:28

Har precis ätit en portion havregrynsgröt med äppelkräm på. Hade tyvärr ingen äppeljos så det blev ingen äppelgröt idag men det funkade med krämen på.

Vi ska snart åka för Mats ska skjutsa in Andreas till hans syster för dom ska åka upp till mormor/farmor och lämna killarna så hämtas dom på tisdag igen.

Själv ska jag då hoppa av vid ICA Maxi och handla medan han är in till stan.

  Ska kanske köpa grejor till Ankans kyckling så kan jag göra den imorgon till middag. Vi ska ju ut idag med Mats jobbarkompis och fru så idag behöver jag inte laga mat. Emma blir hemma själv men ska ha Mikkis att sova över så dom får väl laga nåt själva.

  Nu ska jag borsta tänderna och sätta fart så bye for now!

Av Barbro Åberg - 28 oktober 2011 18:08

Och så var det fredag!!

Började dagen med äppelgröt. Ankans fel!!  ;)   Förbaskat god med äppelkräm/mos på istället för honung. Inte så förtjust i honung utom i te.

Sen var det bara att roa sej med att garnera några smörgåstårtor samt lägga ihop 2 till imorgon.

Lunchen blev potatismos med korv och sallad. Lollo hade gjort jättegoda kikärtor med rödlök och tomat och timjan.

  Till fikat slank sista äppelkrämen och en kopp kaffe ner. Fika nr 2 blev en macka med rostbiff och brieost samt kaffe.

Sen när jag slutade så fort på Ica för att köpa en köttbit och sen hem. Mats hade slängt pommes i Actifryen så det var bara steka på köttet. Andreas skulle iväg på Halloweenparty på skolan till kl 6 så det blev lite stressigt. Ska hämta honom vid 8.

  Har lyckats konstatera att min mage inte tycker om pommes. Spelar ingen roll hur lite eller sakta eller hur väl det tuggas så får jag som en gigantisk klump i magen, ont!! När vi var i Turkiet så lyckades jag spy upp dom igen, jättefräscht!!

  Måste göra mer äppelkräm för den blev så förbaskat god så ungarna äter upp den för mej!!

Har ju äpplen i frysen som jag kan använda. Kan ju passa på att tömma frysen på alla äpplen innan dom blir förstörda. Smart! Kan jag ju roa mej med imorgon.

Fick ett recept på äppeldricka oxå. Ska prova det och om det är gott och blir bra så slänger jag ut det här så ni oxå kan prova!

Av Barbro Åberg - 27 oktober 2011 18:53

Usch så snabbt det blir mörkt.

Har varit ute på en rask promenad på en timme runt hela storvreten nästan. Skönt så här på hösten för luften är så frisk att andas. Hem och gjorde en kopp te som jag nu sippar på. Riktigt gott med te när man är lite frusen. Har nog inte druckit så här mycke te som jag gjort efter operationen under hela mitt liv. Har tappat kaffepimplandet. Dricker inte alls lika mycke, det blir på jobbet men knappt annars.

  På lördag ska vi ut och äta middag med Mats jobbarkompis och fru. Ska gå på grekiskt tror jag. Får väl ta doggybag som vanligt!!   

Andreas ska upp till farmor och farfar några dar och Emma skulle ha kompis hemma att sova över för hon vågade inte va själv på kvällen. Helt okej! 


Av Barbro Åberg - 27 oktober 2011 14:38

Tänk vad tiden går fort. Snart är det jul!!   

Glögg, pepparkakor, snö, skinka, julklappar. Fast jag har en känsla av att jag inte kommer uppskatta snö och kyla fullt lika mycke det här året som jag gjort innan. Med tanke på att jag redan nu har fleecetröja och tofflor på mej inne.

  Idag var det utvecklingssamtal med Andreas och han vecklas ut som han ska. Bra på matte, bild, slöjd och ganska bra på att skriva men läsa går lite trögare så det ska det tränas på. Samt att vara lite mer aktiv på lektionerna med att räcka upp handen och svara på frågor.

Mätte honom nu när vi kom hem och jag tror faktiskt att han tullar ur min blomstra. 143,5 cm lång är ungen, han är 9½ år.

  Håller på att laga mat, kokt korv med potatismos och räksallad. Sen ska jag ut och gå med Mia. Ska bli skönt med frisk luft.

Återkommer kanske senare.

Jo förresten har hoppat på Helena och Ankans lilla vikttåg. Vi är ett gäng, tydligen ständigt växande i antal, som ska gå ner i vikt till jul. Intresserad så är det viktdag på onsdagar. Mer träning, bättre mat och minus på vågen är målet. 

Av Barbro Åberg - 26 oktober 2011 21:38

Missade att tala om att jag faktiskt fick tummen ur.... och tog hand om äpplena jag fick av en kompis.

Tjugo över nio igår kväll började jag skala, kärna ur och skära i bitar. Sen kokade jag med vatten, kanel och socker alla äpplen till kräm. Blev kalasgott! Fick godkänt av Emma trots att det inte var mormor som hade gjort den.

Måste erkänna att den blev förbannat god!!

  Kvällsmellisen idag blev äppelkräm med mellanmjölk faktiskt. Blev lite gräddmjölksfeeling. Gott!! Dricker ju lättmjölk i vanliga fall. Ända grej som jag använder lätt i och det är för att jag inte gillar gräddsmaken på mellanmjölk.

  Glömde ju även skriva att jag även imorse kokade Ankans äppelgröt. Den är god men hur i hela h-vete ska man få i sej den gigantiska portionen?? Tog ändå mindre havregryn än vad som står i receptet. Fick i mej halva.

Kanske därför man aldrig går ner i vikt?? Har väl krympt magsäcken förmycke.

Om mej


Gjorde en gastric bypass operation den 11/1-11 och har berättat lite om vägen till ett lite smalare liv.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Bloggar jag följer

ankanplankan.wordpress.com

hea71.bloggplatsen.se

bypassoperation.blogg.se

imsavimsas.blogspot.com

mygastricbypassoperation.blogg.se

alladessaliv.blogg.se

lenalindberg.bloggplatsen.se

eela.bloggplatsen.se

besöksräknare

Min gästbok

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

RSS

Besöksstatistik

viktgradering


Skapa flashcards