babsan22

Alla inlägg under juli 2011

Av Barbro Åberg - 19 juli 2011 21:21

Jo jag glömde!! Sofie och Jonas var över på middag (Mats brorsdotter med sambo). Jan lagade spagettilåda med korv, jättegott!! Och jag hade gjort pinocciotårta för vi hade massa bananer som höll på att bli dåliga så jag slängde det emellan och så fikade vi innan dom åkte hem. Sen skulle Sebastian spela matsch så Mats och Jan cyklade dit och kollade.

Av Barbro Åberg - 19 juli 2011 21:10

Igår var det ganska lugnt, gjorde inte så jättemycket utom var och hälsade på mommo. Fikade lite med henne och satt och pratade bort en stund.

Till middag åt vi abborrfilé som Lotte rullade i krossade ostbågar istället för ströbröd och stekte. Serverades med potatismos och nån sås hon gjorde på grädde, soja och citronpeppar. Så djävulusiskt gott så jag höll på att spricka.

Idag åkte jag till prisma och handlade. Lite godis, en grädde och ett sorts sköljmedel som heter pearls som man häller med tvättmedlet istället för sköljmedel, finns tyvärr bara i Finland och är ganska dyrt men tvätten doftar så fantastiskt gott så det är värt det. En tidning blev det oxå. Slutsumma 27 euro.

Nu sitter jag och äter lite mellis. Viilis med äpple/päronsmak, en sorts långfil med smak. Ser ut som ljusgrön slime och gissningsvis så smakar det ungefär likadant. Fastnar inte ens på skeden utan beter sej som slime. Äckligt!! Ska aldrig lyssna på Mats utan ha tagit yoghurten jag tänkte!

Av Barbro Åberg - 17 juli 2011 18:59

Har varit ute i finska skärgården hela helgen. Riktigt mysigt och avkopplande. Bastat och badat näck, ätit gott, druckit gott, varit och lagt ut och tagit upp nät och fått en massa abborre som vi ska äta i veckan, ska bli gott.

Nu är vi tillbaka hemma hos Mats bror och svägerska. Har varit ute och ätit pizza på ett ställe som heter Marco Polo. 4 pizzor, 3 läsk och 1 starköl kostade 56 euro. Så förbannat dyrt i det här landet.

Imorgon tänkte vi hälsa på Mats mormor, hon väntar på att vi ska komma i början på veckan.

Ha det gott, vi hörs imorgon. Nu ska jag umgås!

Av Barbro Åberg - 15 juli 2011 08:30

Nästan hela första veckan på semestern har redan gått. Vart tar tiden vägen??

Igår var vi och spelade minigolf, riktigt skoj. Jag kom 3a på 46 slag.

Idag ska vi åka ut till villan (deras sommarstuga). Ligger på en ö så man måste åka båt dit. Finns bara 3 hus på hela ön så dom är ganska ensamma och man ser om det kommer en båt så man solar och badar näck oftast. Iallafall när man bastar.

Riktig avkoppling där ute. Grillar, bastar, badar, dricker lonkero. Mysfaktor 10.

Ungarna säljer jag snart om nån vill ha dom. Så förbannat otrevliga mot varandra. Har lite för lite att göra tror jag så dom går varandra på nerverna. Finns tyvärr inte så mycke att göra här för barn.

Igår var vi in en sväng till Vasa och köpte glass och vandrade runt på torget. 3 mjukglass för 7.50 euro = 70 kronor. Hutlöst dyrt. Och så vill dom att vi ska ha euro i Sverige oxå, I don´t think so!! Som Jan säjer - Enda positiva med att det är euro i Europa är att man inte behöver växla när man åker nånstans. Det ENDA positiva!! Så INTE värt det!

Av Barbro Åberg - 13 juli 2011 22:01

Anlänt ordentligt dit vi ska och har till och med hittat en dator så jag kan hålla er lite uppdaterade. Vädret är väl kanske inte det allra bästa och det är lite kallt ca 13 grader men ikväll så sken solen. Regn och mulet hela vägen upp fast det gör inget när man sitter i en bil i 4½ timme.

Vi ska ut till landstället på fredag, förhoppningsvis så blir vädret bättre tills dess.

Nu står Emma och trampar bakom mej och tjatar om att jag ska bli klar så hon får kolla "fejjan" så det är lika bra jag slutar.

Kanske kan höras imorgon igen!

Tjillevipp och godnatt.

Av Barbro Åberg - 12 juli 2011 13:33

Idag har vi varit och inhandlat allt som vi fått beställning på. Allt är ju så mycke billigare här än i Finland så det blir ost, leverpastej, vin, lithells korv bl.a

Har packat allt utom kylvarorna, båten går ju inte förrän 8 ikväll så vi har gott om tid. Ska hinna äta lite middag oxå innan vi sticker så ta vi oss en obligatorisk räkmacka på båten sen, inte världens godaste men den funkar.

Mätte och vägde mej idag och vikten står i princip still och även måtten men räknade efter lite på dom och konstaterade att det är -10 cm på lår, -10 cm på rumpa, -10 cm på höft, -10 cm i midjan och tyvärr för min man även -10 cm runt boobsen. Många bäckar små blir en hel meter!!

Hör av mej så snart jag kan, vilket jag inte vet när, var eller hur men kanske kan få lite tillgång ibland.

Ha det så jättebra så hörs vi!!

Av Barbro Åberg - 11 juli 2011 11:53

Första officiella semesterdagen!! Ska bli ruggigt skönt. Tyvärr är ju inte vädret det roligaste men det är ju iallafall varmt.

Börjar min semester med tvättstugan så jag får allt tvättat till vi ska åka. Bara plocka undan och packa ner så inte ungarna hinner använda nåt så man måste tvätta igen. Slängde med alla badkläder som användes i helgen oxå.

Vet ju inte om jag kommer att komma nära nån dator under min bortavistelse så bli inte förvånade när bloggen tystnar. Lovar att komma tillbaka så fort vi kommit hem igen. Då ska jag förhoppningsvis uppdatera med lite bilder oxå.

Nu ska jag ner till tvätten igen. Får se om jag hinner slänga in nåt mer idag. Ska ner till Frisören Elias med Andreas oxå så han får snaggas lite och bli av med luggen.

Av Barbro Åberg - 10 juli 2011 16:21

Hemkomna från mamma och pappa ute på landet. En hel del broms och myggbett.

Va och hälsade på syrran på fredan, kom hem till mamma igen vid halv 4 på morgonen, lite lätt sliten!! Lördan var jag ut i skogen för att plocka svamp, hittade ungefär 10 stycken stora som tumnageln. Stekte dom till middagen. Plockade lite blåbär som åts till frukostfilen.

Va ner till sjön på lördagskvällen och badade lite, 22 grader i vattnet. Broder kom ner och startade bastun så vi bastade och drack lite öl, nice!!

Idag så hjälpte jag honom bära möbler och flyttkartonger så han kan få lite ordning i huset och fortare bli av med kärringen.

Efter det koka vi kaffe och jag hämtade föräldrarna så åkte vi ner till sjön och fikade och badade lite till.

Efter det så skjutsade jag upp alla åt respektive håll och sen packade jag in ungarna i bilen så åkte vi hem.

Ikväll ska vi grilla kyckling. Börjar bli hungrig redan nu så dom får gärna börja starta grill nu.

Måste ta en knäckemacka så tjillevipp!!

Om mej

Gjorde en gastric bypass operation den 11/1-11 och har berättat lite om vägen till ett lite smalare liv.